سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شبانه ها

نظر

خواص شنبلیله

موارد مصرف و منع مصرف شنبلیله ، خواص مفید شبلیله برای لاغری ، پوست و مو

شنبلیله از مهمترین گیاهان دارویی محسوب می شود که همواره در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. با نگاهی به تاریخچه کشت و زرع این گیاه خواستگاه آن را محدوده دریای مدیترانه و جنوب آسیا ذکر کرده اند. شنبلیله سرشار از مواد غذایی از جمله عناصر معدنی ، ویتامین ها، پروتئین ها و اسید های آمینه می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان برگ ها و دانه های شنبلیله خاصیت درمانی داشته و کاربرد هر دو قسمت در حفظ سلامتی بدن انسان مؤثر می باشد. در نیلوفرانه شما را با خواص معجزه آسای این گیاه آشنا خواهیم کرد که در ادامه می توناید مهمترین خواص برگ ها و دانه های شنبلیله را مطالعه کنید.

مهمترین خواص مفید شنبلیله برای سلامتی

1- شنبلیله و کاهش کلسترول خون

دانه های شنبلیله (تخم شنبلیله) دارای ماده ای به نام نارینجین می باشد که از فلاونوئیدهای مهم برای کاهش کلسترول خون محسوب می شود.

2- شنبلیله و تقویت حافظه

استفاده از شنبلیله منجر به بهبود عمکلرد مغز شده و از مبتلا شدن به بیماری های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند. مصرف برگ و تخم های شنبلیله باعث افزایش کارایی سیستم عصبی شده و در تقویت حافظه و یادگیری نفقش مهمی ایفا می کند.

3- خواص مفید شنبلیله برای کنترل دیابت

مصرف شنبلیله هم به صورت برگ سبز و هم به صورت دانه های شنبلیله باعث بهبود متابولیسم بدن و افزایش سوخت وساز شده و در کنترل دیابت نقش دارد. شنبلیله در کنترل دیابت نوع اول و نوع دوم اثرات مثبتی داشته میزان کربوهیدارت خون را در حد متعادل نگه می دارد.

4- شنبلیله و خواص لاغری آن

شنبلیله از جمله مهمترین گیاهانی می باشد که برای کاهش اشتها می شود. فیبر موجود در برگ های شنبلیله در ایجاد حس سیر شدن موثر بوده و به مرور زمان نقش مهمی در لاغری دارد.

5- رفع یبوست با مصرف شنبلیله

شنبلیله به دلیل دارا بودن فیبر و محلول های فیبری در درمان یبوست و اسهال و ناراحتی های گوارشی موثر می باشد.

6- خواص ضد سرطانی شنبلیله

شبلیله به دلیل اینکه حاوی استروئید می باشد لذا رابطه مستقیمی با میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ دارد. همچنین وجود پلی ساکارید هایی مانند ساپونین ، همی سلولز ، لیزاب ، تانن ، پکتین سطح کلسترول خون را کاهش دادهو مانع جذب نمک صفرا در روده بزرگ می شوند. و این عمل منجر به حفاظت از غشای مخاطی روده بزرگ شده و باعث پیشگیر از برزو سرطان می شود.

7- رفلکس معده و مصرف شنبلیله

مواد موجود در شنبلیله با اثرگذاری که بر جداره معده و روده دارد به تسکین التهاب دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین این گیاه برای رفع سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده مناسب بوده و مصرف یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله با غذا یا آب میوه خموثر تر است.

8- شنبلیله و سلامتی پوست

خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در شنبلیله مزایای شگفت انگیزی برای پوستتان دارد. این خاصیت آنتی اکسیدانی در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند و علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز را از بین می برد. همچنین این گیاه به دلیل خواص ضد التهابی اش برای درمان مشکلات پوستی مانند سوختگی، اگزما ، کورک و دمل استفاده می شود.